OM OS

Visitation

Undervisningen foregår i KUNFs lokaler på Kirkegade og Jernbanegade i Brovst, og i skolens værksted i Skovsgaard. Visitation sker via Visitationen og PPR Jammerbugt Kommune.

Sagsbehandler i hjemkommune er forpligtet til at afsøge området for det rette skoletilbud inden en anbringelse. Når en sagsbehandler har fundet skoletilbuddet, retter rådgiver  henvendelse til visitationen i Jammerbugt Kommune for at indgå en aftale. Det er således ikke os, der kan indgå en fast aftale, men vi ønsker til enhver tid at sparre med rådgiver om, hvorvidt vi vurderer, at barnet/den unge kan passe ind hos os.

(video hvor LL taler)

Elevbeskrivelse

På KUNF har vi specialundervisning og behandling til tre målgrupper, som fordeles på to undervisningslokationer, samt et autoværksted. De tre målgrupper er:

Elever med reaktiv tilknytningsforstyrrelse
Elever med reaktiv tilknytningsforstyrrelse

Vi underviser elever med socio-emotionelle vanskeligheder, som er præget af vanskeligheder i sociale sammenhænge og/eller vanskeligheder ved at genkende, nuancere og regulere egne følelser.

Elever med ADHD, herunder ADD
Elever med ADHD, herunder ADDTools

Vi underviser elever med ADHD, ADD og generelle opmærksomhedsforstyrrelser. Disse elever er: hyperaktive og impulsive, eleverne har svært ved at koncentrere sig, bliver let afledte og forstyrrer sig selv og af og til også andre. De har vanskeligt ved at skabe struktur og overblik, og det kan være svært at overskue store mængder information eller at planlægge sin dag.

Elever med autismespektrumforstyrrelser
Elever med autismespektrumforstyrrelser

De fleste af eleverne har diagnoser inden for autismespektret, herunder f.eks.: Aspergers syndrom, infantil autisme og atypisk autisme. Desuden kan eleverne have komorbiditet f.eks. komorbiditet af autisme og angst, autisme og ADHD, autisme og OCD, autisme og Tourettes syndrom m.fl.

I mange tilfælde har eleverne været i forbindelse med det psykiatriske system og kan have psykiatriske diagnoser. Ofte har eleven haft en oplevelse af at være holdt udenfor og misforstået og har reageret ved at trække sig fra fællesskabet. Dette enten ved egen drift, eller fordi de har reageret uhensigtsmæssigt i pressede situationer.

Elever med PDA adfærd
Elever med PDA adfærd

Flere af skolens elever viser tegn på PDA-adfærd (Patologisk Kravafvisende Adfærd), hvilket kræver en særlig tilgang, der adskiller sig fra den, man typisk bruger med andre elever inden for autismespektret. Derfor har vi fokus på at skabe et miljø, der mindsker modstand og øger elevens villighed til samarbejde. Vi lægger vægt på at opbygge stærke og tillidsfulde relationer, fordi vi ved, at tryghed ofte åbner for samarbejde. Samtidig arbejder vi bevidst på at reducere antallet af direkte krav og undgår faste rækkefølger, når krav præsenteres. I stedet tilbydes aktiviteter som valg frem for opgaver, så eleven oplever en følelse af kontrol.

Vores kommunikation er indirekte, uden en autoritær eller kontrollerende tone, og vi benytter os af humor, leg og rollespil for at gøre kravene mindre formelle og mere accepterede. Vi sikrer også, at miljøet er trygt og uden stort pres, hvor der er plads til fleksibilitet omkring tidsplaner og tid til at tage beslutninger. Desuden anerkender vi elevens følelser, særligt frustration og angst, og validerer dem, da det at blive set og hørt kan mindske modstanden. Små succeser fejres, og vi sørger for ikke at overvælde eleverne med store krav på én gang.

Elever med behov for at styrke sanseintegrationen
Elever med PDA adfærd

Vi oplever omgivelserne gennem indtryk fra sanser og bevægelser. Sanseintegration kan ses som en forudsætning for udviklende leg og læring hos et barn. Begrebet bruges ofte og henviser til en teori om en sammenhæng mellem et menneskes evne til at bearbejde sanseindtryk og dets motoriske, perceptuelle, indlærings- og adfærdsmæssige kompetencer.

På KUNF arbejder man ud fra principperne for sanseintegration i behandlingsarbejdet for de elever som har behov for dette.

Et menneske har i alt 7 sanser, og det er igennem bearbejdelse af information fra disse, vi oplever og forholder os til verden.

De 7 sanser er:

  • Den visuelle sans (synssansen)
  • Den auditive sans (høresansen)
  • Den olfaktoriske sans (lugtesansen)
  • Den gustatoriske sans (smagssansen)
  • Den vestibulære sans (labyrint- og ligevægtssansen)
  • Den taktile sans (berørings- og følesansen)
  • Den proprioceptive sans (muskel-ledsansen, stillingssansen og det kinæstetiske ('bevægelsessansen')
Elever med begavelsesudfordringer
Elever med begavelsesudfordringer

KUNF tilbyder specialundervisning til den unge, der I samarbejde mellem anbringelseskommunen og Jammerbugt Kommunes PPR ikke kan placeres i en anden undervisningsmæssig sammenhæng.

I forhold til målgruppens begavelse ønsker vi ikke at afvise elever på baggrund af deres intelligenskvotient (IQ), idet vi tror på, at en nedsat indlæringsevne kan påvirkes positivt af andre faktorer, såsom motivation, undervisningsmetoder og pædagogisk støtte.

Vores erfaring er, at unge med meget lav intelligenskvotient (69 og under) kan rummes på skolen, dog kræver de et 1:1-tilbud. Det er der flere årsager til:

  1. Læreren har her bedre mulighed for at skærme eleven og kun facilitere sociale samspil, i det omfang eleven magter det.
  2. Vi undgår, at elever med lav IQ udstilles og marginaliseres i en fælles undervisningssituation, hvor nuværende læringsniveau for den pågældende elev adskiller sig markant fra de resterende elever.
  3. Det er vores erfaring, at elever med lav IQ oftest er meget ukritiske i kontakten med andre unge, hvilket stiller krav til det pædagogiske personale i form af massiv guidning og stilladsering, så eleven ikke unødigt havner i uhensigtsmæssige situationer.

Behandling

KUNF tilbyder både behandling og specialundervisning for elever fra 0. til 10. klasse. Elever, der er indskrevet i specialtilbud med behandling, modtager støtte og behandling gennem et helhedsorienteret behandlings- og specialundervisningstilbud, hvor fokus er på både læring og socio-emotionel trivsel.

I samarbejde med rådgiver aftales det, hvilke færdigheder eleven er udfordret af, og som vi skal arbejde på at udvikle.

Der skal af hjemkommune henvises til pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov § 32 pkt. 5 eller 8, hvis ikke barnet er anbragt på Botilbuddene Nordenfjords BTNF

§32: Støttende indsatser til børn, unge og familier

Når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte,

skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om en eller flere af følgende støttende indsatser.

Vores pædagogiske redskaber

Hos KUNF arbejder vi med en tosidet indsats, der kombinerer specialundervisning og pædagogisk behandling. Vores behandlingstilbud har fokus på barnets socioemotionelle udvikling og trivsel gennem en række specialiserede pædagogiske tilgange:

  • Relationspædagogik
  • Low Arousal
  • Strukturel Pædagogik
  • PDA-tilgang (Patologisk kravafvisende adfærd)
  • Familiebehandling eller behandling af barnet eller den unge.
  • Tilpasningsreaktion på overbelastning
  • Støtte og udvikling af følelsesmæssig regulering
  • Sanseorienteret tilgang
  • Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte

Alle vores indsatser hænger sammen og fungerer som forudsætninger for hinanden. Behandlingen understøtter det menneskesyn og de værdier, der også er kernen i vores specialundervisning – nemlig at sætte barnet i centrum som et unikt individ.

Samarbejde om behandling

Det særlige ved behandling på KUNF er at PPR i Jammerbugt Kommune og Børne- og Familieafdelingen i hjemkommunen kan opstille mål og retningslinjer for behandlingsforløbet, med det formål at sikre faglig udvikling hos den enkelte elev.

Der er også delt samarbejde omkring visitation og tilsyn, hvor PPR har ansvaret for undervisningsdelen, mens Børne- og Familieafdelingen i hjemkommunen fokuserer på behandlingsdelen.

Vores tilbud

Vores tilbud er målrettet børn og unge,  hvor PPR/BFR vurderer, at der er behov for særlige rammer for at kunne deltage i undervisningen – ofte efter flere mislykkede forsøg på andre skoletilbud.

For børn og unge, der kræver særlige foranstaltninger, samarbejder vi tæt med deres bosted eller hjem for at sikre en sammenhængende pædagogisk retning i både skole- og hjemmemiljøet.

Specialundervisning og folkeskoleloven

På KUNF har vi fokus på at leve op til bekendtgørelsen om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand mv. i behandlings- og specialundervisning og børne og ungehjems kvalitetsaftaler § 23, stk. 1.

Det betyder, at vi yder specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven og støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov.

Behandlingstilbuddet på KUNF lever op til folkeskolelovens § 11 stk. 2 med krav om, at eleverne tilbydes en fuld fagpakke for deres klassetrin, samt muligheden for at tage afgangsprøver på FP9-niveau. Skulle der være behov for fritagelse fra visse fag, sker dette i samarbejde med Jammerbugt Kommunes skolevæsen og med dokumentation for alternative undervisningstiltag.

Behandlingsbeskrivelse på børneunghjem