Elevbeskrivelse
På KUNF har vi elever fra 0.-10. klasse, og vi er godkendt til at have 20 elever.
Alle elever på KUNF har haft svært ved at gå i folkeskolen eller i folkeskolens specialklasser.
Typisk har eleven ikke gået i skole i et stykke tid, når han eller hun starter på KUNF.
Mange af vores elever føler, at det er svært at lære nyt og at være sammen med andre.
De elever, der går i skole på KUNF, har oftest en eller flere diagnoser.
Individuel undervisning
Alle elever undervises individuelt sammen med en voksen eller to elever sammen med en voksen. Vi har også temadage, hvor der er flere elever, der får undervisning sammen. På de dage er der også flere lærere med i undervisningen.
Fællesskab og undervisning
En god start på dagen
Vi starter altid dagen med at byde eleven velkommen med øjenkontakt og et smil. Allerede fra begyndelsen inddrages eleven i dialog om dagens målsætninger, som skrives tydeligt på tavlen, så alle kan følge med.
Målsætninger og medindflydelse
Eleven har mulighed for at påvirke dagens mål, hvilket giver en oplevelse af en demokratisk proces. Hvis eleven ikke ønsker at deltage aktivt i formuleringen af målene, hjælper vi dem med at spejle og sætte ord på deres følelser og behov. Det støtter dem i at forstå og håndtere deres egne følelser.
Undervisning tilpasset interesser
Vi tilpasser undervisningen efter elevens interesser for at gøre den mere relevant. For eksempel kan matematik indgå i værkstedet, hvor vi udregner lufttryk i dæk, eller dansk kan trænes ved at læse manualer til samling af reservedele, eller vi øver matematik ud fra elevens yndlingsfodboldholds scoringer.
Vi tilrettelægger undervisningen, så eleven deltager aktivt i et inkluderende læringsmiljø, hvor vi støtter og guider dem i at indgå i fællesskaber med andre elever.
Evaluering og afslutning
Dagen rundes af med en kort evaluering og et ”på gensyn” for at sikre en god afslutning, der skaber et godt fundament for næste skoledag.
Brobygning og praktik
KUNF samarbejder tæt med UU-vejlederen i Jammerbugt Kommune om understøttende muligheder i 8., 9. og 10.klasse.
Det betyder, at du som elev i 8. klasse kan komme i erhvervspraktik i op til 13 uger i løbet af et skoleår.
Når du går i 9. eller 10. klasse, kan du i løbet af et skoleår komme i:
- Erhvervspraktik i op til 13 uger
- Brobygning til ungdomsuddannelserne i en uge
- FGU brobygning i 2 dage
- FGU afsøgningsforløb i 2 x 5 dage for at se om en FGU-uddannelse kan passe til dig.
Fag, test og prøver
Vi underviser i alle fag. Eleverne går til prøver herunder afgangsprøver.
På KUNF deltager eleverne i folkeskolens test og prøver. Lærerne sørger for, at du er klar til testen/prøven og hjælper dig undervejs, med støtte og pauser.
Er du meget udfordret af en diagnose, er det muligt at søge om at blive fritaget fra test og prøver, men som udgangspunkt afprøves, om vi kan støtte dig på den helt rigtige måde, så du kan gennemføre.
Den udvidet meddelelsesbog
På KUNF kalder vi den udvidede meddelelsesbog for Specialpædagogisk plan.
Forældre får tilsendt elevens specialpædagogiske plan i en sikker mail to gange om året.
Den specialpædagogisk plan indeholder:
- Status og kommende praksisnære fokusområder i fagene: dansk, matematik, engelsk og hvor det er muligt.
- Informationer om de indsatser, der arbejdes med i forhold til personlig og social udvikling, samt opfølgning heraf.
- Forældres perspektiv på faglig, personlig og social progression og trivsel.
- Elevperspektiv på, hvordan eleverne oplever at gå i skole på KUNF, samt faglig progression.
- Noter fra UU-vejleder, elev og forældres samtaler vedr. uddannelse efter 9.klasse. Drømme og håb for fremtiden og hvad der skal til for at opnå disse.
Den specialpædagogiske plan opdateres med evaluering af fokusområder og indskrivning af nye fokusområder i september, marts og juni.
Planen bliver sendt som sikker post til forældre, rådgiver i hjemkommune, PPR i Jammerbugt Kommune og opholdssted to gange om året i oktober og april.
Vi tilbyder SFO 1:1
Vores SFO-aktiviteter foregår primært 1:1 med en voksen, men når det er muligt, tilbyder vi også aktiviteter 1:2. Vi tilpasser SFO-tiden individuelt til det enkelte barns eller den unges behov.
Derudover støtter vi barnet i at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Det kan være hjælp til at starte i SFO på en kommunal folkeskole eller deltage i fodbold i den lokale klub.